Friday, August 12, 2011

Caper (HandMade Capo)







Nie projek 1st ak wt pas intern. Da lame x wt projek nie susah lak nk fikir tuk wt projek. Ak ambik mse lame gak nak fikir camne nak wat mende nie.


Ak wt kali nie namenye capo. Capo nie gunenye untuk sepit gitar. Sbb ak nak sangat gune capo tp xd, ak nengok kat kedai mahal lak. Ps2 ak wat la sendiri gune wiper lame yang ak jumpe kt blkg rumah. Pas ak wat, nengok kt internet, murah je la pulak harge die.. Tp klu wt sendiri lagi puas kn.


Sebuah wiper kete usang


Untuk wat capo nie banyak gak dugaan die. Ciri2 yang ak nak ad kat capo nie ialah cantik mcm beli kt kedai, jadi xd la ak segan nak pakai nnt. Pas2 ak nak capo nie tahan n solid, x senang rosak la katekn. Pas2 mudah digune, xd susah sgt la nk gune, setiap part capo nie mesti ketat, xd longgar2 sebab nanti kacau bunyi gitar sbb vibration. Ps2 ak nk die slamat di gune. xd part tajam2 la..


Bile nak wat, xd lak barang kt rumah yg ad potensi nak jadi capo, last2 ak jumpe la wiper lame, da jumper wiper, ak gune 1 hari jugak nak fikir macam mne nak ubah wiper jadi capo n kumpul barang2 yang ad potensi. Da perabes fikir, ak xleh nak wat capo macam yang ad kt kedai gune wiper. jadi ak terpaksa design sendiri bentuk n camne capo ak nie berfungsi. Sebab 2 la konsep ak punye capo lain sikit, tapi xtau la klu ad gak capo kt kedai yg macam ak wat, ak pon x abes lagi pusing dunia nie nk tau smue mende kn.. hehe..








Proses2 pembuatan..


wiper dh kene bukak n potong
alat2 diperlukan tuk wat

Potong smue bhgian yg perlu
Gosok hujung2 bahagian bagi licin n cantik
pastu spray lak bg cantik
Transformasi skru
satu malam ak gosok nat nie bg ad lekuk cmni.. hehe
pin lampin ak wt jadi spring die
Da setel, bg pose sikit.. hehe
getah wiper jadik pelapik tali
Camni la kegunaan getah wiper 2..


Sebab wiper lame nie ad 1 je lak kt rumah ak, jadi ak kene la wat cukup teliti. Klu silap memang xd gantinye lah kn. Last2 ak berpuas hati ngan homemade capo ak nie. Syoknye da ad capo sendiri.. hehe..


Last2.. Nie ad vid ak tnjk cmne pki capo ak nie.. sori main lgu cikai n bantai je.. hehe..

video