Tuesday, March 5, 2013

nim-0

Aku sebenarnye agak minat main2 programming nie, lepas belajar aritu pon aku keje sebagai programmer kat Just Mobile. Saje nak mencube. Mase depan aku agak cerah kalau stay kat situ, tapi aku x minat ngan jalan hidup yg kene tempuh kat situ. Aku lebih suke mempunyai keje yang tetap, pastu jadi open source programmer sebagai mengisi mase luang. Mungkin ramai yg berimpian jadi hackers, tapi bg ak, ak lebih suke jadi open-source programmer.

Jadi, sekarang aku ade mase free2 sikit, aku develop la simple2 game untuk share secare percuma.

NIM-0 nie merupakan game kedua aku lepas game congkak, tapi game congkak tu AI die terbengkalai sebab agak rumit n aku xde mase nk buat. Walaupon game nie simple tapi bagi aku ok la sebab free n sebagai permulaan.

Game nie senang je nak main, korang ambik beberape kotak, pastu AI aku akan ambil lak kotak lain.. sape yang ambik kotak last akan menang. Bilangan maksimum kotak boleh diambil sekali jalan lak bersamaan bilangan lebar kotak tu. Contohnye klu yang 3X3, korang blh ambk 1 or 2 or 3 bijik kotak skali.

Kalau korang tere, try la kalahkan aku punye simple AI nie.. hehe..

Untuk lebih flexible, ak buat 2 versi game nie. Yang exe file n yang javascript punye. Tapi dua2 amat ringan sebab smue UI dibuat menggunakan coding.

Yang exe, korang boleh download kt sini. Pastu boleh la run je kt komputer korang tanpa install.

Yang kat bawah nie lak javascript punye version.



Programming merupakan perkara yang amat bagus untuk latih minta. Bak kate Steve Jobs : "Everybody in this country should learn how to program a computer... because it teaches you how to think." Antara programming yang banyak pakai otak ialah untuk develop game. Antara develop game yang paling banyak pakai otak lak ialah develop IQ game. Sebab tu la ak memilih buat game IQ.. hehe..

Sekian saje dari aku kali nie.. Doakan aku ade banyak mase terluangan, so boleh la ak completekan nim-+ yang merupakan tujuan asal game nim nie ak buat n satu lagi game IQ yang aku baru dapat idea semalam.

No comments: