Wednesday, March 20, 2013

FishAutoFeeder

Malam nie lak aku nak share pasal antare eksperiment yang aku buat kat aquarium aku.. Bosan lah kan kalau ade aquarium pastu duk bela ikan macam normal je..

Sebab aku slalu balik rumah kat pahang n tinggalkn aquarium tu tanpa pemberi makanan kat ikan2 aku berhari2, jadi aku amat la memerlukan pemberi makan ikan secare automatik nie.

Jadi malas la aku nak cerite panjang, lagipon tak baik kan membuang mase pembace, so nie gambar die..


Material die just gune jam lame, bateri lame n plastic cover folio yang aku slalu gune tu. Bateri 9v tu just sebagai pemberat, jadi alat nie sangat la green technologi sebab bateri2 tu xkan habis sampai bile2.. haha..

bile pasang kat aquarium tu..


Care mende nie berfungsi sangat simple, jam tu akan gulung benang yang akan tarik pemberat tu. Jadi slow2 jam tu akan lepaskan tali tu n pemberat tu akan turun sikit2, ruang untuk makanan tu jatuh pon akan jadi besar sikit2.. jadi makanan akan jatuh melalui ruang tu..

Mende nie dapat bagi makan kat ikan selame 5 hari..

Dari pemerhatian aku, kadar makanan ikan yang jatuh dalam satu hari adalah tetap, tapi makanan tu akan jatuh secare rawak dalam jarak mase yang singkat n makanan tu akan sentiase jatuh sikit2.. Auto Fish Feeder yang ade kat pasaran skrg nie akan bagi makan ikut selang jangka mase, n bagi banyak makanan sekaligus.

Jadi, kelebihan mende nie compare auto fisf feeder yang ade kat pasaran ialah die xakan mengerohkan air, sbab makanan xakan kembang dalam air, filter air lambat kotor, makanan diberi secare rawak mcm natural condition, ikan pon cepat besar sebab sentiase makan..

Tapi nie semue hanyalah pemerhatian amatur aku je, aku bukan pakar pon pasal ikan2 nie.. aku masih lagi tengah fikir better design for this auto fish feeder.. Nanti kalau aku rajin aku update lagi pasal nape care nie lagi bagus dari auto fish feeder biase.. 

Sekian Terima Kasih.. Selamat Malam..

No comments: